Veterán a emisní zóna
Nepustí radnice veterány do měst?
Dne 19. 10. 2011 nabyla účinnosti novela zákona č. 86/2002 Sb. „O ochraně ovzduší“. Tato novela do našeho právního řádu zavedla institut tzv. „nízkoemisních zón“. V ustanovení nového §7a tohoto zákona se stanoví, že obec může na svém území nebo na jeho části stanovit nařízením zónu s omezením provozu motorových silničních vozidel, a to buď ve zvláště chráněných územích (dle zákona o ochraně přírody a krajiny), v lázeňských místech (např. Klimkovice) anebo tam, kde došlo k překročení imisních limitů (centra velkých měst). Obce však mohou tyto zóny vyhlásit pouze tam, kde existuje objízdná trasa bez omezení po pozemní komunikaci stejné nebo vyšší třídy.
Problematika tzv. „nízkoemisních zón“ (tj. zón s omezením provozu motorových silničních vozidel) je s účinností od 1. 9. 2012 upravena v § 14 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší. Na ni navázalo nové nařízení vlády o stanovení pravidel pro zařazení silničních motorových vozidel do emisních kategorií a o emisních plaketách, které dne 6. 2. 2013 schválila vláda ČR.
Začátek a konec nízkoemisní zóny bude vyznačen příslušnou dopravní značkou a vjezd do ní bude povolen pouze pro silniční motorová vozidla označená emisní plaketou s uvedením emisní kategorie a v souladu s podmínkami stanovenými takovou příslušnou značkou. Porušení této povinnosti bude přestupkem dle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Omezení provozu v nízkoemisních zónách se nevztahuje na
zvláštní vozidla25),
vozidla integrovaného záchranného systému,
vozidla k řešení mimořádné události26) nebo v souvislosti s řešením krizové situace27), včetně zásobování postižených míst, svozu dřeva po živelní pohromě, jízd speciálních vozidel pro odstranění následků škod (lesní stroje, stavební stroje),
vozidla přepravující osoby zdravotně postižené, označená podle příslušných předpisů,
vojenská vozidla Armády České republiky a NATO,
historická vozidla,
vozidla k provádění činností bezprostředně spojených s prováděnou údržbou, opravami
a výstavbou pozemních komunikací nebo drah, plynových zařízení, elektroenergetických zařízení, energetických zařízení soustav zásobování tepelnou energií a vodárenských zařízení,
vozidla k přepravě poštovních zásilek,
vozidla k přepravě komunálního odpadu,
vozidla určená k odstranění závad vodovodů, kanalizací, plynovodů, elektrických sítí, rozvodů soustav zásobování tepelnou energií, sítí veřejných elektronických komunikací a dalších inženýrských sítí ve veřejném zájmu,
vozidla zajišťující veřejnou linkovou dopravu28),
osoby s trvalým pobytem na území nízkoemisní zóny.
_______________
25) § 3 odst. 3 zákona č. 56/2001 Sb.
26) Zákon č. 239/2000 Sb.
27) Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.
28) § 2 odst. 6 písm. a) zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů.“.
Úřad obce, která nízkoemisní zónu vyhlásila, pak může na základě žádosti povolit ještě další individuální výjimky (z důvodu nemoci, podnikání, pro vozidla sloužící k přepravě na kulturní akce atd.).
Zákon přikazuje obcím stanovit účinnost nařízení o vyhlášení nízkoemisní zóny nejdříve 12 měsíců od jeho vyhlášení.
Z formulace v tomto zákoně bohužel nevyplývá, jakým způsobem se budou stanovovat historická vozidla – jen na veteránských značkách, s veteránskou testací (bude stačit klubová, krajská nebo bude ještě nějaká jiná?) nebo podle předpisu FIVA – tedy vozidla starší 30 let?
Způsob zařazení vozidel do emisních kategorií
I. Vozidla kategorie M, N podle jiného právního předpisu2) se vznětovými motory
|
Mezní hodnoty emisí |
První zápis vozidla kategorie M1 nebo N1 do registru silničních vozidel |
První zápis vozidla kategorie M2, M3, N2 nebo N3 do registru silničních vozidel |
Emisní kategorie 1 |
vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO |
před 1. lednem 1997 |
před 1. říjnem 1996 |
Emisní kategorie 2 |
vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 2 nebo EURO 1 s dodatečnou instalací filtru pevných částic |
od 1. ledna 1997 do 31. prosince 2000 |
od 1. října 1996 do 30. září 2001 |
Emisní kategorie 3 |
vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 3 nebo EURO 2 s dodatečnou instalací filtru pevných částic |
od 1. ledna 2001 do 31. prosince 2005 |
od 1. října 2001 do 30. září 2006 |
Emisní kategorie 4 |
vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO |
od 1. ledna 2006 |
od 1. října 2006 |
II. Vozidla kategorie M, N podle jiného právního předpisu2) se zážehovými motory
|
Mezní hodnoty emisí |
První zápis vozidla kategorie M1 nebo N1 do registru silničních vozidel |
První zápis vozidla kategorie M2, M3, N2 nebo N3 do registru silničních vozidel |
Emisní kategorie 1 |
vozidla nesplňující žádné mezní hodnoty emisí EURO |
před 1. lednem 1993 |
před 1. lednem 1993 |
Emisní kategorie 4 |
vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO |
od 1. ledna 1993 |
od 1. ledna 1993 |
III. Vozidla kategorie L podle jiného právního předpisu2) s prvním zápisem vozidla do registru silničních vozidel před 1. lednem 1993 se zařazují do emisní kategorie
IV. Do emisní kategorie 4 se vždy zařazují vozidla kategorie M, N která
1. mají elektrický pohon,
2. mají hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor,
3. používají jako palivo zkapalněný ropný plyn označovaný jako LPG, stlačený zemní plyn označovaný jako CNG nebo bioplyn,
4. jsou vybavena motorem určeným jeho výrobcem ke spalování automobilového benzínu a ethanolu 85 označovaného jako E85.