Zajímavosti o Fiatech
Trocha statistiky
kolem našich, ale i jiných aut
Jiřina a Jaromír Poláškovi
Kolik stála práce a díly v servisu
v roce 1974:
Fiat 125 P 1300/ 1500
Kontakty přerušovače – 22 Kčs
Výměna a seřízení kontaktů – 28,80 Kčs
Filtrační vložka vzduchu – 86 Kčs
Filtrační vložka oleje – 45 Kčs
Klínový řemen – 20 Kčs
Chladič – 680 Kčs (125 P-1500), 700 Kčs (1300)
Spojková lamela – 190 Kčs
Výměna lamely spojky – 253 Kčs
Brzdové destičky na celé vozidlo – 275 Kčs
Výměna brzdových destiček – 136,80 Kčs
Seřízení brzd – 16 Kčs
Tlumiče na celé vozidlo – 1 080 Kčs
Výměna tlumičů 4 ks – 72 Kčs
Seřízení geometrie přední nápravy – 88 Kčs
Světlomety přední 2 ks – 280 Kčs
Koncové svítilny 2 ks – 325 Kčs
Nárazník přední cplt. – 470 Kčs
Blatník přední – 205 Kčs
Výměna předního blatníku vč. laku – 763 Kčs
Dveře přední – 680 Kčs
Výměna dveří vč. laku – 303 Kčs
Sklo čelní – 700 Kčs
Výměna čelního skla – 130 Kčs
Motor cplt. – 12 690 Kčs
Generální oprava motoru – 2 088,50 Kčs (1300)
Převodovka cplt. – 4 950 Kčs
Generální oprava převodovky – 485 Kčs (1300)
Karosérie úplná – 35 000 Kčs
Kolik dříve stál nový automobil v prodejnách
n. p. Mototechna nebo v Tuzexu:
V roce 1962 (stav k 1. 12.):
Např.
Škoda Octavia – 38 000 Kčs (dříve 28 590 Kčs)
Fiat 600 – 31 000 Kčs (dříve 22 000 Kčs)
Renault 4 CV – 31 000 Kčs (dříve 22 000 Kčs)
V roce 1968:
Bez pořadníku byly automobily v Tuzexu, např.
Trabant 601 S – 6 500 TK
Trabant 601 Universal de Luxe – 7 050 TK
Fiat 600 D – 7 900 TK
Fiat 850 – 9 500 TK
TK = tuzexová koruna, známější pod označením „bon“. Bony byly poukázky, kterými se platilo zahraniční nebo luxusní zboží ve speciálních prodejnách Tuzex. Bony bylo možné oficiálně získat pouze při povinné výměně za valuty. Bony nebyly zpětně směnitelné a platily pouze na území ČSSR. Lidé, kteří neměli přístup k valutám, si mohli bony koupit pouze na černém trhu od „veksláků“. Oficiálně měl jeden bon hodnotu jedné Kčs. Na černém trhu se bony daly koupit zejména v osmdesátých letech minulého století – 1 bon se tehdy prodával přibližně za 5 – 6 Kčs.
V roce 1969 (od 10. 6.):
Bez pořadníku:
Po zdražení vozů západní provenience vč. Fiatu 125 P stál např. Fiat 600 D nově 69 000 Kčs.
Na pořadník:
Trabant 601 S – 27 200 Kčs
Trabant 601 Universal – 29 900 Kčs
Od druhé poloviny září 1969 citelně podražily všechny vozy, např.
Trabant 601 S – 35 000 Kčs
Trabant 601 Universal – 38 000 Kčs
Škoda 100 –55 500 Kčs
V roce 1970:
Bez pořadníku na volném trhu stál např. Fiat 500 F – 49 000 Kčs.
Fiat 500 L se prodával jenom v Tuzexu.
V roce 1971 (od 1. 6.):
Na volném trhu stál Fiat 500 F – 45 000 Kčs, od poloviny října zlevnil na 39 000 Kčs.
V Tuzexu stála např. Simca 1301 – 16 500 TK, Citroën GS – 16 900 TK.
Průměrná mzda tehdy v ČSSR činila 1 946 Kčs – většina lidí vydělávala mnohem méně.
V roce 1972:
Fiat 500 – doprodejní cena 39 000 Kčs
Trabant 601 S – 34 000 Kčs
Trabant 601 Universal – 37 000 Kčs
V Tuzexu:
VAZ 2101 – 12 500 TK
Škoda 100 – 10 000 TK
Škoda 110 L – 11 400 TK
Škoda 110 R – 12 500 TK
Wartburg 353 Standard – 10 600 TK
Wartburg 353 de Luxe – 11 000 TK
Renault 12 TL – 15 900 TK
Ford Cortina – 18 500 TK
Saab 99 – 24 200 TK
Fiat 500 – 7 000 TK
Fiat 127 – 11 300 TK
Fiat 128 – 13 950 TK
Chrysler 180 – 20 500 TK
V roce 1973:
Průměrná mzda v ČSSR v roce 1973 činila 2 173 Kčs, Fiat 127 tehdy v Tuzexu přišel na 12 650 TK.
V roce 1974 (stav k 15. 4.):
Jawa 50/20 – 3 750 Kčs
Jawa 50/21 – 3 680 Kčs
Jawa 50/23 – 4 090 Kčs
ČZ 125 sport/476 – 6 300 Kčs
ČZ 175 sport/477 – 6 800 Kčs
Jawa 350/634 – 10 200 Kčs
Babetta – 2 700 Kčs
Trabant 601 – 35 300 Kčs
Trabant 601 Universal – 38 300 Kčs
Wartburg 353 – 52 000 Kčs
Wartburg 353 de Luxe – 54 000 Kčs
Wartburg 353 Tourist – 61 000 Kčs
Škoda 100 – 45 000 Kčs
Škoda 100 L – 47 000 Kčs
Škoda 110 LS – 59 000 Kčs
Škoda 110 R – 79 100 Kčs
Tatra 603/2 – 195 000 Kčs
VAZ 2101 – 58 000 Kčs
VAZ 2102 – 66 000 Kčs
VAZ 2103 – 74 900 Kčs
Dacia 1300 – 68 000 Kčs
Fiat 125 P/1300 – 66 500 Kčs
Fiat 125 P/1500 – 71 500 Kčs
Fiat 127 – 59 000 Kčs
Fiat 128 – 69 000 Kčs
Renault 16 – 91 000 Kčs
Moskvič 408/1 – 46 000 Kčs
Moskvič 412 – 52 000 Kčs
GAZ 24 Volga – 103 000 Kčs
V Tuzexu např. stál v roce 1974
Trabant 601 S – 7 800 TK
Trabant 601 Universal – 8 900 TK
Škoda 100 – 10 000 TK
Chrysler 180 – 24 500 TK
Saab 99 – 30 000 TK
Průměrná mzda v ČSSR tehdy činila 2 243 Kčs.
V roce 1975:
Škoda 100 – 45 000 Kčs
Škoda 110 R – 64 000 Kčs
Zastava 101 (licenční Fiat 128) – 58 000 Kčs
Lada 1200 – 58 000 Kčs
Austin Allegro – 105 000 Kčs
Průměrná mzda v ČSSR tehdy činila 2 317 Kčs.
V roce 1976:
Ford Cortina – 84 000 Kčs
Průměrná mzda v ČSSR tehdy činila 2 381 Kčs.
V roce 1977 a 1978:
Babetta 207/100 – 2 800 Kčs
Jawa 50/20 – 3 800 Kčs
Jawa 50/23 – 4 180 Kčs
Jawa 250/471 – 9 200 Kčs
Jawa 350/634/4,03 – 10 200 Kčs
Jawa 350/634/5,02 – 11 000 Kčs
Škoda 110 R – 66 800 Kčs
Škoda 105 S – 56 000 Kčs
Škoda 105 S (1978) – 57 000 Kčs
Škoda 105 L – 57 000 Kčs
Škoda 120 L – 58 800 Kčs
Škoda 120 LS – 62 700 Kčs
Škoda 120 GLS – 65 000 Kčs
Škoda 120 GLS (1978) – 65 000 Kčs
Trabant 601 S limusina – 36 500 Kčs
Trabant 601 limusina Hycomat – 37 000 Kčs
Trabant 601 S combi – 39 500 Kčs
Trabant 601 combi Hycomat – 40 500 Kčs
Wartburg 353 standart – 54 300 Kčs
Wartburg 353 de Luxe – 56 300 Kčs
Wartburg 353 tourist – 64 300 Kčs
Moskvič 2137 combi – 58 000 Kčs
Moskvič 2138 – 48 100 Kčs
Moskvič 2140 – 53 700 Kčs
Lada 1200 – 58 000 Kčs
Lada 1300 – 64 000 Kčs
Lada universal – 66 000 Kčs
Lada 1200 kombi (1978) – 66 200 Kčs
Lada 1500 – 72 000 Kčs
Lada 1500 (1978) – 72 100 Kčs
Lada 1600 – 76 300 Kčs
Lada 1600 (1978) – 76 400 Kčs
Fiat 125 P/1300 – 62 400 Kčs
Fiat 125 P/1300 (1978) – 62 050 Kčs
Fiat 125 P/1500 – 68 400 Kčs
Fiat 125 P/1500 (1978) – 68 450 Kčs
Fiat 126 P – 42 000 Kčs
Fiat 131 Mirafiori – 104 300 Kčs
Fiat 131/1600 Mirafiori (1978) – 118 800 Kčs
Fiat 127 dvoudveřový (1978) – 81 400 Kčs
Dacia 1300 – 66 000 Kčs
Zastava 101 – 64 000 Kčs
Volha limusina GAZ 24 – 105 000 Kčs
Volha combi – 117 000 Kčs
Volha 2402 (1978) – 117 000 Kčs
Čajka – 118 000 Kčs
Austin Allegro 1500 – 102 000 Kčs
Austin Allegro (1978) – 122 200 Kčs
Renault 5 TL – 96 000 Kčs
Renault 15 TL – 101 000 Kčs
Renault 20 (1978) – 182 200 Kčs
Chrysler 180 GS – 98 000 Kčs
Ford Cortina 1600 – 85 000 Kčs
Saab 99 CM 2 – 125 000 Kčs
Saab 99 CM 4 – 134 000 Kčs
Simca 1307 (bez metalízy) – 115 000 Kčs
Simca 1307 (s metalízou) – 116 000 Kčs
Tatra 613 – 284 000 Kčs
V roce 1985:
Škoda 105 L – 58 200 Kčs
Škoda 120 L (36,7 kW) – 63 000 Kčs
Škoda 120 LS (40,5 kW) – 67 380 Kčs
Škoda 120 GL (37,6 kW) – 68 380 Kčs
Škoda 120 LX (40,5 kW) – 69 630 Kčs
Škoda 120 GLS (40,5 kW) – 71 690 Kčs
Škoda 130 L (43 kW) – 69 980 Kčs
Škoda Rapid 130 (43 kW) – 81 050 Kčs
V roce 1987 (prosinec):
Škoda 105 L – 56 810 Kčs
Škoda 120 L (36,7 kW) – 63 870 Kčs
Škoda 120 GLS (40,5 kW) – 71 930 Kčs
Škoda 130 L (43 kW) – 70 620 Kčs
Škoda 130 GL – 73 320 Kčs
Škoda 130 R (coupé) – 81 260 Kčs
V roce 1988 a 1989:
Škoda 105 – 57 780 Kčs
Škoda 120 L – 65 630 Kčs
Škoda 130 R – 83 090 Kčs
Škoda 136 GL – 76 260 Kčs
Škoda 136 R (coupé) – 84 500 Kčs
Škoda Favorit 136 – 84 600 Kčs
Škoda Favorit 136 LS – 89 123 Kčs
Oltcit Club 11 R – 69 000 Kčs
Renault 5 – 164 000 Kčs
Daewoo Racer – 189 900 Kčs
ARO 240 – 110 000 Kčs
Lada Niva – 107 500 Kčs
Dacia 1300 TX – 80 000 Kčs
V Tuzexu:
Fiat Uno – 26 000 TK
Fiat Tipo 1400 – 75 700 TK
Ford Escort 3D – 26 000 TK
Simca 1308 – 38 000 TK
Peugeot 309 – 55 000 TK
V roce 1989 průměrná mzda v ČSSR činila 3 170 Kčs.
Pozn.: V přehledech nejsou uvedeny všechny značky a typy osobních automobilů, které se v ČSSR prodávaly (byl proveden výběr nebo se nepodařilo získat více údajů).
Jaké Fiaty a jejich odvozeniny se u nás daly koupit:
V šedesátých letech minulého století:
Fiat 500 a 600/600 D, Fiat 850, Fiat 850 Sport Coupé, Fiat 1300, Fiat 1500, Fiat 125, Fiat 125 P
V sedmdesátých letech minulého století:
Fiat 125 P, Fiat 126 P, Fiat 127, Fiat 128, Fiat 131 Mirafiori, Fiat 500, Fiat 850, VAZ 2101/ 21011/ 2102/ 2103/ 2106/ 21061, Zastava 101
V osmdesátých letech minulého století:
Fiat 125 P, Fiat 126 P, Fiat 127 Special, Fiat Uno, Fiat Tipo 1400, VAZ 2105/ 21053/ 2107/ 2108/21083/2109/ 21093/ 2121
Nejrozšířenější osobní automobily v Československu k 31. 12. 1988:
Tuzemské produkce:
Škoda 100/110 L – 412 927
Škoda 110 LS – 12 229
Škoda 110 R Coupé – 16 684
Škoda 105 – 430 939
Škoda 120 L – 481 241
Škoda 120 LS – 50 302
Škoda 120 GLS – 32 717
Škoda Garde/Rapid – 6 426
Škoda 130 L/GL – 14 546
Škoda 130/136 R Coupé – 11 248
Škoda 136 L Favorit – 20 917
Tatra 603 – 10 213
Tatra 613 – 5 837
Zahraniční:
Lada 1200 – 165 306
Lada 1200 Universal – 25 700
Lada 1300 – 24 503
Lada 1500/1500 S – 81 593
Lada 1600 – 17 743
Lada 2105 – 29 320
Lada 2104 Universal – 5 958
Lada 21053/2107 – 14 924
Lada 2121 Niva – 1 664
Lada Samara – 407
Moskvič – 47 687
Volga – 35 521
Trabant – 132 422
Wartburg – 113 116
Polski Fiat 125 P – 76 752
Polski Fiat 126 P – 17 241
Fiat 127 – 13 654
Fiat 128 – 6 992
Zastava 101 – 9 313
Dacia – 47 602
Dacia Break – 3 164
Oltcit – 16 711
Simca 1301/1501 – 9 442
Ford Cortina – 7 001
A kolik nových automobilů prodal n. p. Mototechna v revolučním roce 1989?
Škoda 125 L – 27 942 kusů
Škoda 136 GL – 117
Škoda 136 R Coupé – 1 234
Škoda 135/136 L, LS Favorit – 46 283
Lada 2104 Universal – 1 773
Lada 2105/21053 – 3 809
Lada 2107 – 2 563
Lada 2108 Samara – 1 726
Lada 2121 Niva – 51
Volga GAZ-2410/3102 – 166
Dacia 1310 TX/Break – 2 490
Polski Fiat 126 P – 2 940
Oltcit Club 11 R, RL – 13 054
ARO 10 – 14
Daewoo Racer – 2 728
Kolik stálo pojištění vozidla:
V roce 1974
Zákonné pojištění – všechna osobní vozidla 144 Kčs
Havarijní pojištění – např.
Fiat 125 P/1300 – 1 432 Kčs (spoluúč.), 2 016 Kčs
Fiat 125 P/1500 – 1 540 Kčs (spoluúč.), 2 142 Kčs
VAZ 2101 – 1 432 Kčs (spoluúčast), 2 016 Kčs
VAZ 2102 – 1 600 Kčs, (spoluúčast), 2 256 Kčs
VAZ 2103 – 1 620 Kčs, (spoluúčast), 2 272 Kčs
Trabant 601 S – 772 Kčs (spoluúčast), 1 084 Kčs
Škoda 100 – 832 Kčs (spoluúčast), 1164 Kčs
Škoda 110 R – 1 172 Kčs (spoluúčast), 1 636 Kčs
V roce 1989, 1990, 1991
Zákonné pojištění – všechna osobní vozidla 144 Kčs
V roce 1992
Zákonné pojištění – malý automobil do 600 cm3 288 Kčs
V roce 1993, 1994
Zákonné pojištění – malý automobil do 600 cm3 624 Kč
V roce 2010
Např. zákonné pojištění u Kooperativy
Fiat Bravo 1,4 (maximální bonus) – 4 234 Kč
Fiat 126 (minimální bonus) – 4 290 Kč
Kolik starých Fiatů je u nás registrováno:
– vybrané modely k 1. 1. 2008
– v závorce údaj k 1. 1. 2009
Fiat 124 – 182 ks (179 ks)
Fiat 125 – 11 144 ks (10 522 ks)
Fiat 126
Rok výroby 1972 – 1 ks, 1973 – 1 ks, 1982 – 103 ks, 1983 – 712 ks, 1984 – 13 ks, 1986 – 12 ks, 1987 – 842 ks, 1988 – 2 335 ks, 1989 – 1 356 ks, 1990 – 1 408 ks – celkem 7 443 ks (6 250 ks)
Fiat 127 – 3 765 ks (3 239 ks)
Fiat 128 – 1 444 ks (1 353 ks)
Fiat 131 – 772 ks (722 ks)
Fiat 132 – 97 ks (84 ks)
Fiat 500 – 895 ks (1 063 ks)
Fiat 508 – 2 ks (2 ks)
Fiat 518 – 1 ks (1 ks)
Fiat 600 – 3 712 ks (3 580 ks)
Fiat 850 – 3 082 ks (2 921 ks)
Fiat Balilla – 1 ks (1 ks)
Fiat Dino – 1 ks (1 ks)
Fiat Regata – 3 063 ks (2 498 ks)
Fiat Ritmo – 2 301 ks (1 961 ks)
Fiat Topolino – 4 ks (5 ks)
Fiat X 1/9 – Bertone – 16 ks (18 ks)
Fiat X 1/9 – 28 ks (26 ks)
Fiat Bravo – 6 551 ks (7 898 ks);
např. Bravo, rok výroby 1998 – 1 276 ks
Fiat Brava – 16 156 ks (17 171 ks)
Fiat Palio – 2 634 ks (3 137 ks)
Fiat Panda – 7 673 ks (8 665 ks)
Fiat Punto – 44 350 ks (50 888 ks)
Fiat Barchetta – 495 ks (569 ks)
Fiat Coupé – 638 ks (762 ks)
Fiat Croma – 3 869 ks (3 376 ks)
Fiat Cinquecento – 3 145 ks (3 407 ks)
Fiat Seicento – 3 927 ks (4 142 ks)
Fiat Stilo – 5 230 ks (6 426 ks)
Fiat Tipo – 15 553 ks (13 442 ks)
Fiat Tempra – 4 939 ks (4 376 ks)
Fiat Uno – 22 972 ks (19 283 ks)
Za kolik se dá koupit starší Fiat?
Za cenu šrotu jen málokdy – záleží na výjimečnosti, vzácnosti, počtu dochovaných kusů uvedeného modelu, dostupnosti, technickém stavu a zejména původnosti. Zajímavá auta se také dají dovézt ze zahraničí – ceny tomu ovšem odpovídají.
Viz. údaje, převzaté z Auto Motor Sport – servis – ceny veteránů (ceny jsou v tisících Eur, v závorce jsou pro auta ve špatném stavu):
Abarth 1000 TC Stradale – r. v. 1961 – 22 (5)
Abarth 595 SS – 1964 – 18 (3)
Abarth 695 SS – 1964 – 18 (4)
500 Topolino – 1936 – 16 (4)
500 B Topolino – 1948 – 16 (4)
500 – 1960 – 8 (1)
600 – 1955 – 5 (1)
850 – 1964 – 4 (1)
850 Coupé – 1965 – 7 (1)
850 Spider – 1965 – 12 (3)
1100 Trasformabile – 1956 – 22 (5)
1500 – 1963 – 12 (3)
1800 – 1959 – 8 (2)
Dino Spider – 1966 – 45 (11)
Dino Coupé – 1967 – 23 (6)
Dino 2400 Spider – 1969 – 49 (12)
Dino 2400 Coupé – 1969 – 25 (6)
124 Sport Spider – 1966 – 15 (4)
124 Sport Coupé – 1967 – 7 (2)
124 Abarth Rallye – 1972 – 23 (8)
128 3P Berlinetta – 1975 – 5 (1)
130 – 1969 – 9 (2)
130 Coupé – 1971 – 16 (3)
131 Sport – 1978 – 6 (1)
132 2000 – 1977 – 4 (1)
X 1/9 – 1973 – 9 (2)
V ČR – inzeráty, internet:
Např.
Fiat 125 P – 3 000 – 13 000 Kč
Fiat 126, 126 P – 2 000 – 15 000 Kč
Zastava 101 – 10 000 – 20 000 Kč
Fiat 500 – 35 000 – 150 000 Kč
Fiat 600 – 5 000 – 40 000 Kč
Fiat 850 – 5 000 – 50 000 Kč
Fiat 128 – 10 000 – 35 000 Kč
Fiat 128 SC – 25 000 – 60 000 Kč
Fiat X 1/9 – 45 000 – 140 000 Kč
A kolik stály starší ojeté Fiaty před rokem 1989?
V roce 1987 podle dobových inzerátů:
Fiat 127 3D (r. v. 1973) – 35 000 Kčs
Fiat 126 P (r. v. 1977) – 25 600 Kčs
Lada 1300 (r. v. 1976) – 20 600 Kčs
V roce 1988 podle dobových inzerátů:
Fiat Ritmo 60 CL (r. v. 1979) – 71 600 Kčs
Lada 1300 (r. v. 1980) – 48 000 Kčs
Které „staré“ Fiaty se ve světě ještě vyrábějí?
AvtoVAZ v Rusku stále vyrábí modely Lada 2104, 2105, 2107, odvozené z původního italského Fiatu 124 (evropský vůz roku 1966), který se vyráběl v letech 1966 – 1974 (1985). Přesluhuje také evropský vůz roku 1984 Fiat Uno, který se v Itálii vyráběl v letech 1983 – 1995, v Polsku do roku 2002. V mírně upravené podobě jako Fiat Mille se stále vyrábí v Brazílii. V JAR Fiat nabízí model Uno Way.
A jakými motorovými vozidly postupně jezdili autoři tohoto příspěvku?
Motocykly: Stadion S 22, Jawa 555, Jawa 50/23, Jawa 250/453, Jawa 350/634, ČZ 503, ČZ 125 sport /476.
Automobily: Škoda 100, Trabant 601 S, Škoda 120 L, Škoda 125 L, Škoda 130 L, Škoda Favorit, Škoda Forman, Škoda Felicia, Ford Focus. V současné době jezdíme Fiatem Bravo 1,4 SX a na srazy Fiatem 126 a Fiatem 127 Super.
Jak dopadla italská auta v hodnocení TŰW – SŰW za rok 2010?
Bez závad bylo 52,2% automobilů ze všech vozidel, která prošla zkušebnami v SRN. Drobné chyby vykazovalo 28,2% vozidel, podstatné závady mělo 19,5% vozidel. Aut, která byla nebezpečná pro provoz bylo pouhých 0,1%. Jakpak by to asi dopadlo u nás?
Auta ve stáří 2-3 roky (průměrný počet vozidel se závadami): 47. Fiat Bravo II. – 7,7%, 99. Alfa Romeo 147 – 7,4%, 99. Fiat Panda – 7,4%, 107. Fiat Punto – 8,0%, 110. Alfa Romeo 159 – 8,5%, 126. Fiat Doblo – 11,8%. Auta ve stáří 4-5 let: 78. Fiat Panda – 12,0%, 96. Fiat Punto – 16%, 105. Alfa Romeo 156 – 15,7%, 107. Alfa Romeo 147 – 15,9%, 113. Fiat Doblo – 20,1%, 114. Fiat Stilo – 20,7%. Auta ve stáří 6-7 let: 73. Fiat Punto – 20,3%, 81. Alfa Romeo 156 – 22,3%, 84. Fiat Doblo – 22,7%, 91. Alfa Romeo 147 – 26,6%, 93. Fiat Stilo – 28,3%. Auta ve stáří 8-9 let: 60. Fiat Punto – 24,9%, 69. Alfa Romeo 156 – 29,3%, 71. Alfa Romeo 147 – 30,2%, 77. Fiat Stilo – 35,9%. Auta ve stáří 10-11 let: 58. Fiat Punto – 30,4%, 63. Fiat Bravo – 31,5%, 66. Alfa Romeo 156 – 34,1%. Jak konstatovaly německé zkušebny, péče majitelů o vozidla se neustále zhoršuje, což se odráží ve zhoršujícím se technickém stavu.