Jdi na obsah Jdi na menu
 

Muzejní noc - Dopravní podnik Ostrava dílny Martinov 2023

Článek převzat a upraven z www. tvsco.cz

Ostravská muzejní noc 2023, která proběhla v sobotu 20. května od 18 hod. do půlnoci.

Letošního 14. ročníku se zúčastnilo přes třicet ostravských institucí a organizací, které se věnují kultuře, vzdělávání nebo jiným sociálním aktivitám. Návštěvníci tak mohli během odpoledních, či večerních hodin zdarma navštívit a prohlédnout si mnohá muzea, galerie, technické památky, kluby, uměleckou školu, rádio i radnici. Dopravní podnik Ostrava zajišťoval „muzejní linky“, které dopravovali návštěvníky mezi jednotlivými objekty zdarma.

Tentokrát v areálu depa vystavili historické tramvaje, trolejbusy a autobusy, některé z nich i po areálu vozili návštěvníky. Ani nedokáži říci, zda největší radost z toho měli děti nebo jejich tatínkové. Během akce byly komentované prohlídky, hry a různé dovednostní úkoly pro děti a kouzlo začátků minulého století pomohli dokreslit i členové souboru ELA, zabývající se historickým tancem a odíváním.

Bylo zde vystaveno 7 historických automobilů, Tatru 54 (1931), americký Ford Super DeLuxe V8 (1948), málo vídanou Škodu 1201 Sedan (1957) s pravostranným řízením, majestátní Opel Senator A (1979) a „lidovku“ Škoda 105 L (1981). Výstavku dále doplnil Moskvič 412 (1973) a bílá Tatra 87 (1948). Navíc šéf Kroužku přátel MHD, věnoval vystavovatelům materiály o historii Ostravské městské hromadné dopravy a zajistil občerstvení.

Tatrováky nejvíce potěšilo, že nejstarším exponátem DP Ostrava je tramvaj, resp. motorový kolejový vůz č. 25, který vyrobila Kopřivnická továrna na stavbu vozů, akciová společnost v roce 1919. Vůz je renovován do stavu z konce 30. let, kdy byl provozován Společností moravských místních drah. A sloužil dobře, dokumentuje fakt, že z osobní dopravy byl vyřazen až v roce 1972.

Tatrovácké kořeny představovaly i tramvajové motorové vozy z doby nedávno minulé, které byly vyráběné Vagónkou Tatra, národním podnikem v Praze – Smíchově, později v ČKD Praha, oborovém podniku – závod Tatra Smíchov. Zde šlo o tramvaje T1 (Žehlička), T2, resp. T3. Populární a nepřehlédnutý byl i třínápravový trolejbus Tatra T400/IIIA z roku 1954, který byl rovněž vyroben Vagónkou Tatra v Praze – Smíchově. Tento vůz nikdy nejezdil v Ostravě, ale v Praze, a z osobní dopravy byl vyřazen v roce 1967.

Trochu bokem zájmu stála ojedinělá Nůžková pracovní plošina PT-350 na podvozku Tatra 815-2 4x4 z roku 1992. A protože neměla kolejový adaptér, byla používána hlavně na trolejbusových a zakrytovaných tramvajových tratích nebo při montáží a údržbě elektricky ovládaných výhybek. Do „důchodu“ odešla v roce 2019.

 

 
 


Poslední fotografie


Fotoalbum


Archiv

Kalendář
<< duben / 2024 >>


Statistiky

Online: 9
Celkem: 848550
Měsíc: 26933
Den: 1565