Jdi na obsah Jdi na menu
 


Výstava Od draissiny k bícyklu 2020

Od draissiny k bicyklu

 

Foto Jaromír Polášek, Jiří Neborák, text Jiřina a Jaromír Poláškovi

 

Výstava v Muzeu Beskyd Frýdek-Místek, 11. 6. – 6. 9. 2020

Je to už hodně dávno, kdy jsme opustili dřevěné houpací kohouty a přesedlali jsme na dřevěnou koloběžku (pan Polášek) a na ocelovou koloběžku s plnými pryžovými obručemi (paní Polášková). Pak jsme se začali učit jezdit na kole – rovnou na kole pro dospělé. Ještě později nám učarovala vůně benzínu a před čtyřiceti lety jsme poprvé pocítili onu povznášející závratnost, která člověka opanuje při jízdě za volantem auta nebo za řidítky motocyklu. Ještě později jsme začali jezdit na veteránské srazy v České republice i v zahraničí. Na léta strávená za řídítky jsme nezanevřeli, ba právě naopak.

Proto jsme spolu s našimi kamarády a přáteli v roce 2014 připravili ve Frýdku-Místku výstavu „Historické motocykly aneb Člověk a stroj“ a v loňském roce 2019 na ni navázala výstava „Od draisiny k bicyklu“ v Šenovském muzeu. Název jsme nevymysleli sami, už jej v roce 1988 použili pro svou výstavu naši kolegové muzejníci v Novém Jičíně. V letošním roce na tuto výstavu navázala výstava „Od draisiny k bicyklu – Člověk a stroj“ na frýdeckém zámku.

Stará jízdní kola jsme začali sbírat relativně pozdě, před třemi roky. Do té doby jsme se věnovali autoveteránům, modelům aut a dalším sběratelským komoditám. Naše sbírka se nám značně rozrostla, dnes máme po zkvalitnění výběru 70 jízdních kol známých i dávno zapomenutých značek. Vybrali jsme větší polovinu naší sbírky, dalších 7 kol nám půjčili naši kamarádi Jiří Neborák, František Janša a Petr Juřák. Vystaveno je 48 velocipédů. Ve výstavě jsou použity záběry z veteránských akcí a srazů historických velocipédů na území České republiky i v zahraničí z rozmezí let 2006-2020. Do budoucna připravujeme retro muzeum auto, moto a velo veteránů ve Frýdku-Místku. Chystáme také vydání publikace o historických velocipédech. Ve výstavě je řada unikátů s minimálním výskytem v České republice, např. Griffon Grand Luxe Randonneur (1939), Mont Blanc (1935), Ermo Montfoort (1928), Bianchi Rekord 940 Columbus Cromor (1989) a další. Nechybí ani dřevěný kostitřas (cca 1965) a vysoké kolo (cca 1885-90).

Doba, kdy na každé půdě leželo zapomenuté prvorepublikové kolo nebo kdy se dalo kolo získat za tři piva, už je nenávratně pryč. Ještě před deseti lety se to koly jenom hemžilo ve sběrných dvorech, dnes už tam nenajdete skoro nic zajímavého. Zbývají skládky, kola odstavená u kontejneru, burzy, bazary a zastavárny, inzeráty na internetu a bohatá nabídka v zahraničí. Za posledních pět let i na internetu prudce ubylo zajímavých strojů a ceny stouply na dvoj i trojnásobek. Když kolo získáte, nastává další radostný okamžik – jak ho opravit, zkompletovat a hlavně učinit pojízdným. Pokud máte peníze, řešení je celkem jednoduché. Necháte si kolo renovovat v některé specializované firmě.

Např. náš kamarád Bořivoj Nakládal v Brně nabízí zájemcům tyto služby při renovaci historických jízdních kol: Grunt – základní servis (5 000 – 10 000 Kč), střední oprava včetně nalakování, Standard (10 000 – 25 000 Kč) – střední oprava včetně nalakování, Total (do 60 000 Kč) – generální oprava včetně niklování a chromování. Jiné firmy nabízejí ceny podobné.

My si naše kola opravujeme sami, většinou se snažíme sehnat stroj v zachovalém stavu a při opravě se snažíme zachovat co nejvíce z jeho původní podoby. Protože se tomu věnujeme už delší dobu, máme rozsáhlou zásobu náhradních dílů nových nebo částečně opotřebených, k tomu veškeré potřebné nářadí, včetně historických pomůcek. Veteránské i retro stroje (auta, motocykly, jízdní kola) dnes přijdou na spoustu peněz, je to hodně drahá zábava. Kola mají stále tu výhodu, pokud jste podnikaví a manuálně zruční, a hlavně když si zachováte zdravý rozum, že se dají (někdy) pořídit za relativně nízkou cenu. Např. identické pánské kolo Griffon, které máme ve výstavě, se v březnu 2019 na e-bay vydražilo za 3 740 . Nás přišlo na zlomek této ceny.

Jaká kola dnes můžete sehnat: A – Ancestor (do roku 1904) – takřka nulová šance, ceny 25 000 – 150 000 Kč, např. vysoké kolo od 70 000 Kč; B – Veteran (1905-1918) – vzácně, cena velmi vysoká; C – Vintage (1919-1930) – málo běžná, vyskytují se zejména dámská, cena dosti vysoká; D – Post Vintage (1931-1945) – stále dosti běžná, málo pánská, kromě rarit ceny zajímavé; E – Post War (1946-1960) – hodně ubylo, většinou v kovošrotu za váhu železa (100-230 Kč za kus), zachovalá i za několik tisíc Kč; F (1961-1970) – stále vysoký počet; G (1971-1989) – obrovský počet, někdy i za odvoz nebo zdarma u kontejnerů. Tato věková klasifikace se obvykle používá u auto a moto veteránů, dá se však vztáhnout i na historická jízdní kola.

 

Hodně příjemných chvil při prohlížení cyklistické výstavy na frýdeckém zámku Vám srdečně přejí

její autoři

 

Mgr. et Mgr. Jiřina a Jaromír Poláškovi,

Old Fiat Club Frýdek-Místek, z. s.

 

https://oldfiat.estranky.cz

http://www.kcvhrabova.cz

 

Ve čtvrtek 11. 6. 2020 byla hned ráno v 8.00 hod. poprvé otevřena výstava, nazvaná „Od draissiny k bicyklu“. Protože kvůli koronaviru nemohla proběhnout vernisáž s velkým počtem účastníků, pozvali jsme na 15.30 hod. několik kamarádů a přátel. V sobotu 13. 6. 2020 se uskutečnila retro jízda ve směru Paskov, Hrabová, Žabeň, Staříč, Sviadnov a Frýdek-Místek. Začátek jízdy byl v 9.00 hod. na frýdeckém zámku. Navštívili jsme také dvě krásné sbírky velocipédů a motocyklů a to pana Františka Janši a pana Václava Gerolta. Neskutečným zážitkem byla prohlídka perfektně vybavené dílny pana Gerolta, ve které se rodí k novému životu staré stroje.

Výstavu na frýdeckém zámku mezitím již navštívili zpravodajci z televize a z Českého rozhlasu Ostrava.

 

Další doprovodné akce k výstavě:

 

Čtvrtek 18. června 2019 – 16.30 hod. – Rytířský sál frýdeckého zámku

Kola Eska a Favorit – fenomén doby

Ambros Swětlik a Heinrich Kastrup v letech 1910-1911 založili továrnu na výrobu jízdních kol s názvem Elite, kterou později v roce 1914 přejmenovali na ES-KA. Favorit Rokycany vyráběl jízdní kola v rokycanských továrnách s tradicí od roku 1921 a pod značkou Favorit od roku 1951. Z více než stoleté historie a tradice výroby jízdních kol Premier, Eska a Favorit dnes zůstaly jenom vzpomínky a ruiny továrních objektů. Prezentace přiblíží historii a zajímavé modely jízdních kol Favorit a Eska.

 

Čtvrtek 23. července 2020 – 16.00 hod. – dolní výstavní síně na frýdeckém zámku

Komentovaná prohlídka výstavy

Výstavou vás provedou její autoři, jízda zručnosti na kole na 1. zámeckém nádvoří. Přijeďte na kole, pro zájemce projížďka na kolech městem.

 

Čtvrtek 13. srpna 2020 – 16.00 hod. – dolní výstavní síně na frýdeckém zámku

Komentovaná prohlídka výstavy

Výstavou vás provedou její autoři, slosování divácké soutěže. Přijeďte na kole, pro zájemce projížďka na kolech městem.

 

Sobota 22. srpna 2020 – 9.00 hod. – sraz v Místku u kostela sv. Jakuba Většího

Zaniklé mlýny, valchy a pily ve Frýdku-Místku

Vyjížďka na jízdních kolech – Podkostelní, prostřední a horní mlýn v Místku, Ševčíkův mlýn, horní a dolní valcha v Bahně, mlýn a valcha pod Puklí, mlýn a valcha Na rybníkách, Jiříkův mlýn ve Sviadnově, mlýn a valcha v Munkovicích, podzámecký mlýn a Landsbergrova valcha, arcivévodská pila, Hučkův a Kyselkův mlýn ve Starém Městě, Podvolanský mlýn na Nových Dvorech a další. Délka trasy 10 km.

 

Neděle 6. září 2020 – 13.00 hod. – dolní výstavní síně na frýdeckém zámku

Retro jízda po Frýdku-Místku

Spanilá jízda na historických a retro kolech, od 14.00 hod. komentovaná prohlídka židovského hřbitova, návrat na frýdecký zámek, od 16.00 hod. derniéra výstavy „Od draissiny k bicyklu“.

Čtvrtek 10. září 2020 – 16.30 hod. – přednáškový sál v Zeleném domě na Zámecké ulici ve Frýdku

Zmizelé frýdecké a místecké továrny, živnosti a obchody

Pomyslná procházka Frýdkem a Místkem prostřednictvím dobových fotografií, dokumentů a reklam.